Red Bull Racing Team is één van de meest succesvolle Racing teams in de Formule 1. Niet in de laatste plaats vanwege de stormachtige ontwikkeling en de daarbij horende successen van onze nationale trots Max Verstappen. Het geheim achter die successen blijft voor het grote publiek toch enigszins verborgen. Deels omdat de aandacht primair naar de succesvolle coureurs gaat, maar ook omdat de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn zich buiten de schijnwerpers houden.

Sinds 2005 is de leiding van het team in de handen van Christian Horner. Horner is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de successen van Red Bull Racing Team. Horner is zelf  ex- autocoureur en werd al op 31 jarige leeftijd door de Oostenrijkse eigenaar naar voren geschoven als teamboss. Een relatief jonge leeftijd voor iemand die leiding geeft aan een team van ca. 800 personen en een budget tot zijn beschikking heeft van enkele honderden miljoenen. Jaarlijks neemt zijn  team met meerdere auto’s deel aan 21 Grand Prix-races die over de hele wereld plaatsvinden. Hij staat bekend als een bescheiden persoon waarvan wordt gezegd dat ‘here is a man whose ego could scarcely be detected by an electron microscope and has a habit of deflecting praise to those around him’.

In een interview met het Engelse blad Director Magazine [1] heeft hij in maart 2018 antwoord op de vraag hoe het mogelijk is dat de leiding van Red Bull Racing Team erin geslaagd is het team tot de top van de Formule 1 ladder te brengen. Voor Christian Horner begint het met een duidelijke gezamenlijke doelstelling die door iedereen in zijn team wordt onderschreven. Er is maar één doel en dat is Grand Prix’s winnen. Om dat mogelijk te maken moet er een constante drive in het team zijn om de auto’s iedere keer weer beter te maken. Voor Horner geldt in dit opzicht dat ‘Leadership is about engaging with people and getting the most out of our common goals. There is autonomy for my 14 direct reports and the team’s 800 strong workforce as a whole’.  Om voortdurend te kunnen verbeteren is het nodig dat er voortdurend wordt geëxperimenteerd. Hoe kan het beter, sneller en lichter. 90% van alle onderdelen wordt door het team zelf gemaakt. Horner doet zelf na een race-weekend de debrief op de thuisbasis in Londen. Niet met een paar managers op een kantoor, maar vanaf een podium met iedereen die dat weekend actief is geweest. Wat ging goed en wat moet de volgende keer beter. Voor Horner gaat het erom zijn medewerkers optimaal te laten presteren, de auto’s iedere keer weer duizenden van seconden sneller te laten zijn zodat de coureurs wedstrijden kunnen winnen.

Innovatie is een constant proces bij Red Bull Racing Team. Om die reden ligt de lat hoog en is er een cultuur van voortdurend presteren en verbeteren. Red Bull vraagt om die reden enorm veel van zijn mensen. ‘It’s not a job, it’s a way of life’. Horner eist van zijn mensen dat ze teamspeler zijn, innovatief zijn ingesteld, kritisch zijn en zichzelf ook durven uitspreken. ‘My aim is always to try to get the best out of people. We’ve tried to create a culture in which people have the confidence to express themselves. Sometimes they need an arm around the shoulder, sometimes a push. But there is no point in recruiting a specialist and then trying to tell him of her how to do the job. So, hire the right people, for each role. Give them clear objectives. Then empower them, put them in an environment where they can do best whatever they do best really well. An have some fun doing it’. Prestaties en overwinningen worden door het hele team gevierd. Een overwinning is een teamprestatie ook al gaat de aandacht primair uit naar de belangrijkste professionals, de coureurs.

De snelheid van de ontwikkelingen binnen de Formule 1 laten hem ook geen andere keus.  ‘This sport moves so fast. Design a component here and it can be on a car within two weeks. It’s high speed from conception to delivery, which most engineers find attractive’.

Voor Horner is vertrouwen een belangrijke randvoorwaarde om het beste uit zijn constructeurs, ingenieurs en coureurs te krijgen. Een proces wat wel enige tijd heeft gekost. ‘I noticed when Red Bull acquired the team, that there was very much a fear factor. Stick your head above the parapet and you might get it blown off. In the 12 years since that period, we have enjoyed great stability. It’s incredibily important to breed confidence and pass on knowledge to the youth we’re developing. Allowing innovative people to express their creativity is so important in what we do”.

Natuurlijk is er ook de uitdaging voor hem als teamboss hoe om te gaan met de karakters van zijn meest succesvolle coureurs, Daniel Ricciardo en Max Verstappen, ‘arguably the most temperamental breed of employees there is’.  Karakters die in hun geldingsdrang nog wel eens de stalorders uit het oog verliezen. Zo botsten zij in april vorig jaar tijdens  de Grand Prix van Azerbeidjan op elkaar  waardoor beide race-wagens van het team de race moesten staken. ‘They are contracted to the team and from the team’s perspective the constructors’s championship presents the most important element. It doesn’t say ‘Daniel Ricciardo Racing Team’ or  ‘Max Verstappen Racing Team’, it says ‘Red Bull Racing Team’. The way I operate towards them but the rest of the team as well is to try to be as transparent as possible, so that they feel listened to, believed in and trusted and their value for the team is equal’.  

Voor Horner betekent zijn rol in het geheel dat hij verantwoordelijk is voor richting en focus. ‘I have two jobs effectively. One is at 21 Grand Prix races a year. I’m running a High Performance sport team with a very clear chain of command; we’re very much like a military operation at those events’.

‘From Monday to Friday I’m running a multi-faceted business that has all the pressures of a commercial business in terms of production, planning, research and development and the logistical challenges of a 21 –race callendar’.

De filosofie van Christian Horner komt volledig overeen met de uitgangspunten van Mission Command als leiderschapsstijl. Het begint met een ambitieus en kristalhelder doel, verwoord in een duidelijk Commanders Intent, gedragen door de gehele organisatie met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. Leiders geven daarbij het teambelang prioriteit boven hun eigenbelang en stellen zich dienstbaar op. Om in de competitieve omgeving van de Formule 1 relevant en onderscheidend te kunnen blijven ten opzichte van de concurrentie worden bevoegdheden gedelegeerd. Zo wordt optimaal gebruik gemaakt van de creativiteit van constructeurs en ingenieurs. Op basis van een rotsvast vertrouwen in elkaar streeft ieder teamlid ernaar om vanuit zijn rol het Commanders Intent te realiseren.

Meer weten wat Mission Command in uw organisatie zou kunnen betekenen? www.missioncommand.nl

[1] ‘Inside the mind of an F1 boss’ Director Magazine, 28 maart 2018