De afgelopen week bezocht ik de KindVak beurs in Den Bosch. Een beurs bedoeld voor de kinderopvangbranche. Omdat ik zelf bestuurslid ben van een kinderopvangorganisatie was mijn interesse gewekt om eens te kijken naar nieuwe ontwikkelingen in de branche. Vele leveranciers van speelgoed, software, food, pedagogiek en opleidingen waren vertegenwoordigd. De beurs werd maar matig bezocht vonden sommigen. Geklaag van leveranciers over de lage bezoekersaantallen. Opmerkingen als “als we de kosten er maar uithalen” en “ik vraag me af of we volgend jaar weer hier staan” waren niet van de lucht. Als bezoeker deed ik een aantal bijzondere ervaringen op met het gedrag van de beursteams.

Proactiviteit en aandacht

Bij sommige stands zaten mannen in pakken met elkaar te praten en te wachten totdat er iemand de stand in liep. Bij andere stands werd je met een vriendelijke glimlach toegesproken en uitgenodigd de stand te bezoeken. De een begon met een uitgebreid verhaal over wat ze allemaal deden en konden. Terwijl de ander vragen stelde en oprecht geïnteresseerd was in mij als persoon en waar ik naar op zoek was. Vervolgens raak je in gesprek en werd ingespeeld op datgene dat je zocht. Sommige stands waren dan ook zo goed als leeg terwijl andere stands (met vergelijkbare producten of diensten) altijd wel aanloop hadden en het een gezellige drukte was.

Verkoop

Sommige standhouders somden in hoog tempo hun producten en diensten op en vertelde mij waarom ik die nodig had en wat er zo bijzonder aan was. Terwijl andere standhouders eerst vertelden waar hun bedrijf voor stond en wat ze met hun dienstverlening wilden bereiken. Een paar voorbeelden van de “opsommingen”: “Wij verkopen speelgoed voor de kinderdagopvang dat heel kindvriendelijk is”. “Wij verkopen software voor kinderopvangorganisaties, van planning tot en met administratie”. “Wij hebben een nieuwe pedagogische methode ontwikkeld”.

Een paar voorbeelden van de stands die eerst vertelden waar ze voor stonden en wat voor bedrijf ze waren: “Ons doel is het plezier van kinderen op de kinderopvang te vergroten met veilig, duurzaam en betaalbaar speelgoed”. “Onze missie is om, met een eenvoudige alles in 1 oplossing, kinderopvangorganisaties te helpen kosten te besparen op hun bedrijfsvoering en een actueel inzicht te geven in hun financiën”. “Wij geloven in een doorlopende begeleiding van de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar en willen daar een pedagogische bijdrage aan leveren”.

Het waren niet alleen de woorden en het verhaal die me wel of niet raakten. Het zat ook in de manier waarop ze mij hun verhaal vertelden. Het leek wel of het ene bedrijf alleen maar producten maakte en wilde verkopen en het andere bedrijf een hoger doel voor ogen had. Het ene bedrijf gewoon omzet wilde draaien terwijl het andere bedrijf, naast omzet, ook ergens voor stond. Van bijna “zielloze” bedrijven tot en met bedrijven mét een ziel.

De teams

Op sommige stands had iedereen een functie en deed zijn eigen ding. Dat varieerde van koffie inschenken, brochures uitreiken, gegevens van mij als bezoeker noteren tot en met een demonstratie geven. Op een vraag, aan de dame met de brochures, iets over het product te vertellen kreeg ik 0 op het rekest. “Onze verkoper is in gesprek, hij komt zo bij u”. Op andere stands waren de rollen ook verdeeld maar werd ik niet afgepoeierd. Daar werd de eerste informatie door de dames en heren van de koffie en de brochures vol enthousiasme verteld. Bij te specifieke vragen sprong een collega bij om mij  antwoord te geven.

In het ene team had iedereen een vast omschreven functie. En deed je je werk goed als iedere bezoeker een kop koffie had gehad of een brochure in de tas had gestopt. Terwijl bij andere stands de standbemanning in staat was, ongeacht de functie of rol, mij aandacht te geven en van zinvolle informatie te voorzien.

Sfeer

Veel verschillen in sfeer op de stand. Van gemaakt tot en met spontaan. Van plichtmatig tot en met plezier maken met elkaar. Een aantal beursteams waren ruim voor opening van de beurs al aanwezig om de laatste puntjes op de i te zetten terwijl anderen klokslag openingstijd binnenkwamen. Sommige stands pakten een half uur voor het einde van de beurs hun stand al in terwijl anderen juist nog wat langer doorgingen om de laatste bezoekers te helpen. Met hetzelfde enthousiasme als aan het begin van de dag.

Leiderschap en het beursteam

De wijze waarop beursteams opereren zegt veel over hun leiders. Stuur je op taken of op verantwoordelijkheden. Ben je reactief of proactief. Staat het product of de klant centraal. Hebben jouw medewerkers plezier in hun werk of is het een verplicht nummer. Weten de medewerkers op de stand alleen wat hun rol is of begrijpen ze ook waar het bedrijf voor staat en wat het doel is van de beurs?

De standhouders weten over een paar maanden of de beurs voor hen succesvol is geweest of niet. Ik denk dat ik het nu al weet.